Kontrastowe kostki sensoryczne dla niemowlaka – tutorial

Szydełkowa alternatywa dla szytych kostek dla niemowlaków. Założyłam, że kostki mają być i kontrastowe i posiadać różne faktury na ściankach. Szydełkowanie nadaje się do tego idealnie. Kostki wymyślały mi się w trakcie ich wykonywania więc nie opracowywałam specjalnie szczegółowego wzoru. Dlatego przepis na kostki w formie skrótowej tutki i jako inspiracja. Zachęcam do eksperymentowania, kwadraty można zrobić różnie i różnie je połączyć, nie trzeba wykonywać tak wielu ściegów.

Materiały:

  • szydełko nr 2,5
  • bawełna: kostka kocia: Mondial Cotton Soft 100 i 126, Żukosoczek: Bella Alize 55, 60, 20 oraz resztki bawełny w kolorach: żółty, niebieski i fioletowy
  • nożyczki, igła dziewiarska, nitka i igła,
  • tkanina (bawełna lub flanela) – kwadraty o bokach ok. 9 cm (po 6 na kostkę)
  • wypełnienie silikonowe do maskotek
  • jeden kot i jeden Żukosoczek 😉

Skróty:

ch – chain – oczko łańcuszka

slst – oczko ścisłe

sc – single crochet – półsłupek

hdc – half double crochet – półsłupek nawijany

dc – double crochet – słupek

B – bubble stitch

Każda kostka składa się z 6 szydełkowych kwadratów. Docelowo, każdy kwadrat miał mieć wymiar ok. 8×8 cm. Wiedziałam jednak, że skoro w większości każdy kwadrat będzie wykonany inną techniką, będą na nich naszywane różne elementy, to trudno będzie uzyskać identyczne wymiary. Ważne, aby kwadraty nie różniły się znacznie wielkością, wystarczy, aby były zbliżone.

Kostka kocia.

Wykonujemy sześć różnych kwadratów.

Kwadrat Bubble Stitch.

Wykonywałam go mniej więcej wg tego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=GJMnfzE3U1Y

Do tła używając białej, a do bąbelków granatowej bawełny.

R1 – 24 ch + 3 ch (jako dc)

R2 – 24 dc, 1ch, obróć

R3 – 2sc, B, 3sc, B, 3sc, B, 3sc, B, 4sc, B, 4sc, 1ch, obróć

R4 – 24sc, 1ch, obróć

R5 – 4sc, B, 4sc, B, 3sc, B, 3sc, B, 3sc, B, 3sc, obróć

Ogólna zasada polega na tym, że co drugi rząd wykonujemy same półsłupki, a co drugi półsłupki i bąbelki. Nie kierowałam się konkretną zasadą, tylko robiłam bąbelki tam gdzie uważałam, że akurat pasuje. Wypadało to więc czasem co 3, 4 lub nawet 5 półsłupków. Pożądaną wielkość kwadratu otrzymałam, kiedy było 10 rządków z bąbelkami i zakańczając rzędem słupów (ponieważ robótkę rozpoczęłam również słupkami).

Kwadrat Waffle Stitch.

Taką strukturę przypominającą wafelek otrzymuje się poprzez odpowiednią kombinację słupków reliefowych. Możecie to zobaczyć np. w tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=YRnJHytHN_w

Odpowiednią wielkość kwadratu otrzymałam przy 24 słupkach i 6 rzędach.

Kwadrat w paski.

To po prostu kwadrat z samych półsłupków, kolor zmieniałam co dwa rządki, a więc:

Biały

R1 – 24ch + 1ch

R2 – 1sc w drugie oczko od szydełka, 23sc, 1ch, obróć

Granatowy

R3 – 24sc, 1ch, obróć

R4 – 24sc, 1ch, obróć

Powtarzamy, aż do uzyskania 13 (26 rzędów)pasków.

Kwadrat Szachownica.

Najpierw wykonałam biały kwadrat z półsłupków szeroki na 24sc, wysoki na 26 rzędów (tak jak kwadrat w paski, tylko w całości z białej bawełny).

Następnie wykonałam 8 małych, granatowych kwadratów szerokich na 6sc, wysokich na 6 rzędów.

Kolejny krok to po prostu przyszycie granatowych kwadracików na dużym, białym tak, aby tworzyły szachownicę.

Kwadrat z kotem.

Znowu wykonujemy biały kwadrat na 24sc, wysoki na 26 rzędów. Następnie wykonujemy elementy kota: głowę, uszka, pyszczek. Naszywamy pyszczek na głowę, ciemną nitką wyszywamy nosek na pyszczku, a jasną nitką oczka na głowie. Na środku białego kwadratu przyszywamy głowę, a następnie uszka.

Głowa (granatowy):

R1 – 6sc w magic ring lub dwa oczka łańcuszka i 6sc w drugie oczko od szydełka (6)

R2 – 6 x inc (12)

R3 – 1sc, 1 inc (18)

R4 – 2sc, 1 inc (24)

R5 – 3sc, 1 inc (30)

R6 – 4sc, 1 inc (36)

R7 – 4sc, 1 inc (42)

FO

Pyszczek (biały):

R1 – 6ch

R2 – w drugie oczko od szydełka 1ch, 4sc, 1ch, obróć

R3 – 1sc, 4 x inc, 1ch, obróć

R4 – 9sc, 1ch, obróć

R5 – 1 dec, 5sc, 1 dec, 1ch, obróć, FO

R6 – 3 x slst, 6ch, 1sc w drugie oczko od szydełka, 3 x hdc, 3 x slst

Uszka (granatowe):

R1 – 6ch

R2 – 1sc w drugie oczko od szydełka, 4sc, 1ch, obróć

R3 – 1 dec, 1sc, 1 dec, 1ch, obróć

R4 – 3sc, 1ch, obróć

R5 – 1 dec, 1sc, 1ch, obróć

R6 – 1 dec FO

Kwadraty w kwadracie.

Rozpoczynamy białą włóczką i co drugi rządek naprzemiennie zmieniamy kolor z białego na granatowy, z granatowego na biały. Wykonujemy wg schematu:

kwadrat1

Wykończenie:

Z szczęściu kwadratów z tkaniny zszywamy sześcian, i wypychamy wypełnieniem do maskotek. W dowolnej konfiguracji zszywamy również sześć szydełkowych kwadratów tak, aby tworzyły kostkę zostawiając jedną krawędź nie zaszytą. Wypchaną kostkę z tkaniny wkładamy do kostki szydełkowej i zaszywamy. Ja wykonałam jeszcze sznurki (oczka łańcuszka i powrót półsłupkami) i przyszyłam je do jednego z kwadratów. Tymi sznurkami można przywiązać kostkę do łóżeczka lub wózka. Ale nie są one konieczne. Gotowe!

dsc00391

Kostka zrobiona z… Żukosoczka

Kwadrat z twarzą Żukosoczka.

dsc00409

Z czarnej bawełny wykonujemy kwadrat z półsłupków szeroki na 24sc, wysoki na 26 rzędów. Na buźkę naszywamy oczy, wyszywamy źrenice i twarz, całą głowę naszywamy na środek czarnego kwadratu.

Buźka:

Biały.

R1 – 6sc w magic ring lub dwa oczka łańcuszka i 6sc w drugie oczko od szydełka (6)

R2 – 6 x inc (12)

R3 – 1sc, 1 inc (18)

R4 – 2sc, 1 inc (24)

R5 – 3sc, 1 inc (30)

R6 – 4sc, 1 inc (36)

R7 – 4sc, 1 inc (42)

Oczy:

Biały.

R1 – 6sc w magic ring lub dwa oczka łańcuszka i 6sc w drugie oczko od szydełka (6)

R2 – 6 x inc (12)

Czarny.

R3 – 12 slst

FO

Włosy wykonane zieloną bawełną to jeden rządek półsłupków, a każdy włos to od 4 do 8 oczek łańcuszka z powrotem z półsłupków, półsłupków nawijanych (hdc) oraz słupków.

Kwadrat z pajęczyną.

dsc00410

Z białej bawełny wykonujemy kwadrat z półsłupków szeroki na 24sc, wysoki na 26 rzędów.

Czarną bawełną wyszywamy pajęczynę. Wyszywanie pajęczyny rozpoczęłam od wyszycia krzyża z dwóch linii, a następnie kolejnego krzyżyka tym razem po przekątnej. Następnie wyszywamy kolejne kreski „w koło”.

pajeczyna

Kwadrat z żuczkiem.

dsc00411

Niestety nigdzie nie zapisałam jak robiłam żuczka. W związku z tym proponuję zrobić inny kwadrat z przedstawionych wzorów lub wymyślić jeszcze coś innego. Jeśli robisz taką kostkę i bardzo zależy Ci na wzorze na kwadrat z żuczkiem to napisz do mnie, prześlij fotę, a postaram się szybciutko stworzyć żuczka jeszcze raz i to spisać.

Kwadrat ze spiralą.

dsc00412

Z czarnej bawełny wykonujemy kwadrat z półsłupków szeroki na 24sc, wysoki na 26 rzędów.

Następnie z białej i czarnej bawełny wykonujemy spiralę wg poniższego schematu i przyszywamy na czarny kwadrat. (Schemat przedstawia tylko początek ślimaka, kontynuujemy do uzyskania pożądanej wielkości).

slimak

Kwadrat w paski – wykonujemy dwa.

dsc00413

To po prostu kwadrat z samych półsłupków, kolor zmieniałam co dwa rządki, a więc:

Biały

R1 – 24ch + 1ch

R2 – 1sc w drugie oczko od szydełka, 23sc, 1ch, obróć

Czarny

R3 – 24sc, 1ch, obróć

R4 – 24sc, 1ch, obróć

Powtarzamy, aż do uzyskania 13 pasków.

Macki.

kostka-z-zukosoczka-3

Wykonałam w żukosoczkowych kolorach, czyli żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Każda macka to:

R1 – 40ch

R2 – 1sc w drugie oczko od szydełka, 2sc w każde kolejne oczko

Wykończenie:

Z szczęściu kwadratów z tkaniny zszywamy sześcian, i wypychamy wypełnieniem do maskotek. W dowolnej konfiguracji zszywamy również sześć szydełkowych kwadratów tak, aby tworzyły kostkę zostawiając jedną krawędź nie zaszytą. Do jednego z kwadratów przyszywamy macki. Wypchaną kostkę z tkaniny wkładamy do kostki szydełkowej i zaszywamy. Gotowe!

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )